فضاهای داخلی رستوران

فضای داخل رستوران به 6 بخش تقسیم میشود که توضیح هر کدام به ترتیب خواهد آمد

فضاهای داخلی رستوران:

  1. سالن اصلی رستوران
  2. آشپزخانه
  3. سرویس بهداشتی
  4. بخش اداری
  5. انبارها
  6. اتاق پرسنل

 

 

  • سالن اصلی رستوران

الف-پذیرش:این بخش باید در معرض دید عموم قرار بگیرد تا مشتری پس از ورود به محیط رستوران دچار سردرگمی نشود و به سادگی بتواند تقاضای خود را عنوان کند این قسمت نقش صندوق را نیز دارد.

ب-قسمت کافه یا بار:این قسمت جهت سرو نوشیدنی به مشتریان می باشد و میتواند قسمتی جدا از رستوران باشد

پ-بوفه و محل قرار گرفتن پیشخدمت:این قسمت جهت سرویس دهی و استفاده آسان پیشخدمت به مشتری در نظر گرفته میشود;قرار گرفتن این مکان در رستوران جهت سهولت و در دسترس بودن لوازم سرویس دهی به مشتری و جلوگیری از تردد پرسنل سالن در آشپزخانه است.بوفه معمولا محل قرارگرفتن پیشخدمت نیز میباشد وباید در مکانی باشد که پیشخدمت تسلط کامل بر سالن داشته باشد;طراح بوفه باید هماهنگی با طراح رستوران داشته باشد.

ج-سالن ضیافت یا مهمانی های کوچک:این قسمت که جزِ سالن رستوران است در عین حال بحثی جدا محسوب میشود که چیدمان میز و صندلی آن متمایز از بخشهای دیگر است و معمولا میزهای آن از8نفر به بالا میباشد.

چ-مکان نشستن عمومی که جهت سرو غذا به مشتریان است و از میز های 2نفره تا 8 نفره تشکیل شده است.

ح-جا لباسی یا محل نگهداری لباس مهمانان که یک نفر تحویلدار دارد و در محل ورودی رستوران تعبیه می گردد این مکان بیشتر کاربرد آن در فصل سرد میباشد شخصی که در این مکان قرار میگیرد باید کاملا حس وظیفه شناسی نسبت به تحویل صحیح لباس و پالتو و غیره را در مقابل میهمانان رعایت کند.

د-کانتربار(سالادبار):این قسمت در بعضی رستوران ها طراحی میشود و جهت استفاده مشتری از سالاد یا دسر یا پیش غذا به اختیار خودش میباشد و معمولا دارای تنوع است.

  • آشپزخانه

معمولا آشپزخانه در رستوران طوری طراحی میشود که قابل تردد و مجاورت با سالن اصلی باشد و سرویس دهی غذا به مشتری به سریع ترین شکل ممکن انجام شود.

آشپزخانه را میتوان به بخش های زیر تقسیم کرد

  1. قسمت تخلیه بار:این قسمت معمولا جدا از قسمت های دیگر آشپزخانه است.مواد رسیده برای هرقسمت از آنجا جدا شود.
  2. قسمت پیش آماده سازی و پسایی:این قسمت جدا از سالن پخت میباشد و مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و ماهی و...بعد از تخلیه جهت آماده سازی و پسایی کردن در آنجا قرار میگیرد.دمای این قسمت باید گرم نباشد تا باعث آلودگی  مواد نشود.معمولا این قسمت در نزدیکی سرد خانه واقع شود.
  3. قسمت آماده سازی سالاد و دسر و دورچین:مسوول سالاد و دسر در این قسمت مواد مورد نظر را آماده سازی میکنند و شست وشوی سبزیجات و خرد کن و آماده سازی دسر در این محل انجام میشود
  4. سالن پخت: دراین قسمت دیگ های پخت غذا و کباب پز و سرخکن و تجهیزات پخت قرار میگیرد و سرآشپز نظارت بر پخت غذا را انجام می دهد.مواد آماده طبخ در قسمت پیش آماده سازی برای پخت به سالن پخت انتقال پیدا میکند.
  5. پنتری یا ناحیه سرو غذا:قسمتی از آشپزخانه است که برای کشیدن غذا از آن استفاده میشود.معمولا در سالن های چندمنظوره پنتری در سرو غذا نقش مهمی را ایفا میکند به طوری که از سالن پخت اصلی غذا را به پنتری انتقال میدهند و سرعت در سرویس دهی و کشیدن غذا را افزایش میدهد.
  6. قسمت شست وشو:شست وشو در رستوران دو بخش را تشکیل میدهد یکی شستوشو تجهیزات و ظروف و دیگری شست وشوی ظروف سرو غذا. معمولا در سالن های چندمنظوره شست وشوی ظروف غذا در هر طبقه یا در قسمتی خاص انجام میشود که ممکن است در ماشین ظرفشویی در آن استفاده شود و ظروف آشپزخانه جهت شست وشو به آشپزخانه مرکزی و قسمت مورد نظر انتقال پیدا میکند.
  • سرویس بهداشتی

فضای مورد نیاز سرویس دررستوران به ازای هر40 یا50 صندلی یک سرویس است که برای خانم ها و آقایان فضای جدا در نظر گرفته میشود.به طوری که این فضا خارج از دید عموم قرار نگیرد و تهویه در آن به خوبی انجام شود معمولا در سرویس بهداشتی صدای کاذب توسط هوا کش ایجاد میشود.                                                            در سزویس بهداشتی خانم ها معمولا اتاقی به عنوان شیردهی وجود دارد که در ورودی سرویس بهداشتی جدا میشود .

  • بخش اداری

در رستوران ها بزرگ معمولا اتاقی جهت مدیریت وحسابداری و کنترل فضاهای مختلف رستوران در نظر گرفته میشود که معمولا قرارداد ها نیز در آنجا انجام میگیرد.

  • انبار ها

به دو بخش خشک و سرد تقسیم میشود. و در محلی قرار میگیرد که دسترسی به آن آسان باشد در عین حال سرد خانه مشرف به قسمت پیش آماده سازی است.

  • اتاق پرسنل

اتاق پرسنل در قسمتی از فضای رستوران طراحی میشود که دارای سرویس بهداشتی,حمام,رختکن,اتاق استراحت میباشد.که پرسنل به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند.که معمولا برای خانم ها به صورت مجزا در نظر گرفته میشود

تجهیزات آشپزخانه صنعتی بامداد با ارایه مشاوره و طراحی فضاهای رستوران بر اساس تجربه و تکنولوژی بر آن است تا کمکی هرچند ناچیز نسبت به آگاهی مشتریان گرامی در ابعاد مختلف ایجاد رستوران و فضاهای تفریحی نماید

طراحی موفق یک رستوران تا حد زیادی منوط به چگونگی مشاهده و سطح احساسی که از آن میگیرد دارد

 

Whoops, looks like something went wrong.